Tewin
Steenwijk, KvK-nummer 91450446
Artikel 1- Definities
In deze algemene voorwaarden wordt onder de volgende begrippen verstaan:
- Opdrachtnemer: Tewin Coaching en Training gevestigd te Steenwijk, tevens gebruiker van deze algemene voorwaarden levert persoonlijke diensten aan particulieren en bedrijven. De rechts- of natuurlijk persoon met wie de opdrachtnemer een overeenkomst aangaat;
- Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon, ook wel cliënt genoemd, die de wederpartij is van opdrachtnemer;
- De natuurlijke persoon die (eventueel namens de client) deelneemt aan trainingen en trajecten wordt aangeduid als deelnemer;
- Trainingen en trajecten zijn bijeenkomsten, workshops, groepscoaching en/ of seminars met als doel individueel en/ of in groepsverband een langere periode/ dag(deel) inzichten, kennis en vaardigheden over te brengen en/ of te vergroten;
- Coaching zijn alle gesprekken, trajecten, middelen, teksten, ondersteuning, online programma’s en bijeenkomsten met als doel op meer individuele basis te werken aan het vergroten van inzichten, kennis en vaardigheden en/ of het geven van adviezen en ontwikkelen van documentatie.
- Partijen: Opdrachtgever en Opdrachtnemer gezamenlijk;
- Overeenkomst: iedere overeenkomst die tussen de opdrachtnemer en klant tot stand komt, elke wijzigingen daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en/of ter uitvoering van die overeenkomst;
- Diensten: alle prestaties die het onderwerp zijn van een overeenkomst en/of abonnement, alsmede de daarmee samenhangende werkzaamheden, waaronder de handelingen ter voorbereiding van de prestatie;
- Vordering: elk vermogensrechtelijk tegoed dat de opdrachtnemer heeft op diens klant, niet verhoogd met rente en niet verhoogd met additionele kosten van welke aard dan ook;
- Voorwaarden: de bepalingen die zijn vastgelegd in deze algemene (leverings)voorwaarden.
Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, rechtsbetrekkingen en overeenkomsten van, de opdrachtnemer waarbij de opdrachtnemer diensten van welke aard ook aan klant levert;
2.2 Door het sluiten van een overeenkomst in de zin van artikel 4 van de voorwaarden gaat de klant uitdrukkelijk en ontegenzeggelijk akkoord met het feit dat de onderhavige algemene voorwaarden van toepassing zijn;
2.3 De opdrachtnemer is gerechtigd om deze voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In geval van een nieuwe c.q. gewijzigde versie van deze voorwaarden, is deze versie van rechtswege van toepassing op de overeenkomst en treden de nieuwe voorwaarden in de plaats van de onderhavige voorwaarden. Indien in de nieuwe algemene voorwaarden een bepaald aspect niet wordt geregeld, zijn voor wat betreft dat onderwerp de onderhavige algemene voorwaarden van toepassing;
2.4 Toepasselijkheid van andere (afwijkende) algemene voorwaarden of bedingen wordt door de opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand gewezen. Afwijking van deze voorwaarden dan wel enige bepaling in een gesloten overeenkomst is slechts mogelijk bij een daartoe strekkende uitdrukkelijke schriftelijke verklaring van (een hiertoe bevoegde werknemer van) de opdrachtnemer;
2.5 Afspraken met of toezeggingen van (een medewerker van de opdrachtnemer dan wel van derden die door de opdrachtnemer zijn ingeschakeld bij de uitvoering van de overeenkomst) zijn voor de opdrachtnemer niet bindend, tenzij deze afspraken of toezeggingen door haar uitdrukkelijk en schriftelijk zijn bevestigd door een daartoe bevoegde medewerker;
2.6 De onderhavige algemene voorwaarden worden voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst ter beschikking gesteld aan de klant en zijn bovendien te allen tijde op de website van de opdrachtnemer in te zien. Indien de website om welke reden dan ook niet functioneert, kunnen de algemene voorwaarden te allen tijde op de vestiging van de opdrachtnemer worden ingezien.
Artikel 3- Aanbiedingen
3.1 Alle door opdrachtnemer gedane aanbiedingen, waarbij niet uitdrukkelijk het tegendeel is vermeld, zijn geheel vrijblijvend en binnen 5 werkdagen na ontvangst van bericht van aanvaarding herroepbaar door opdrachtnemer;
3.2 Alle gegevens over diensten en goederen die door opdrachtnemer zijn verstrekt in de vorm van drukwerken, brochures, websites, mailings en dergelijke zijn, zonder mededeling, aan wijzigingen onderhevig;
3.3 opdrachtnemer heeft het recht een opdracht zonder opgave van redenen te weigeren;
3.4 De opdrachtnemer beschikt over alle benodigde vergunningen die eventueel nodig zijn voor het leveren van haar diensten.
Artikel 4- Inschrijving, bevestiging en overeenkomst van trainingen, trajecten en/ of coaching
4.1 Overeenkomsten tussen de opdrachtnemer en een klant komen tot stand middels aanbod en aanvaarding. Een dergelijke overeenkomst valt te kwalificeren als koopovereenkomst in de zin van 7:1 BW, dan wel een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 BW. Onder de inhoud van de overeenkomst zijn kleine wijzigingen inbegrepen. Indien klant grotere wijzigingen wenst, dient een nieuwe overeenkomst te worden opgesteld welke door beide partijen geaccepteerd moet worden alvorens deze rechtsgeldig is. De opdrachtnemer bepaalt in hoeverre sluiting van een nieuwe overeenkomst dient plaats te vinden;
4.2 Indien de klant een opdracht (vormvrij) aan de opdrachtnemer verstrekt, is hij/zij hieraan gebonden, behoudens het in de onderhavige voorwaarde bepaalde;
4.3 Aan kennelijke verschrijvingen in een aanbieding kan een klant nimmer rechten ontlenen;
4.4 Indien een aanbieding niet leidt tot het sluiten van een overeenkomst c.q. een verleende opdracht wordt ingetrokken, zal klant de aanbieding en alle overige door de opdrachtnemer verstrekte documentatie op eerste verzoek aan de opdrachtnemer retourneren;
4.5 De opdrachtnemer is bevoegd om bij de uitvoering van de gesloten overeenkomst gebruik te maken van derden;
4.6 De opdrachtnemer is gerechtigd om rechten en plichten uit de gesloten overeenkomst aan derden over te dragen. Klant is hiertoe niet bevoegd, tenzij voorafgaande schriftelijke – uitdrukkelijke – toestemming van de opdrachtnemer.
Artikel 5- Prijzen
5.1 De verplichtingen van de opdrachtnemer hebben te allen tijde het karakter van een inspanningsverplichting. De opdrachtnemer kan nooit garanderen dat het beoogde resultaat ook daadwerkelijk wordt bereikt. Alle diensten worden door of namens de opdrachtnemer geleverd voor rekening en/of risico van klant;
5.2 De door de opdrachtnemer opgegeven termijnen zijn indicatief. De opdrachtnemer spant zich in om deze termijnen na te komen. Overschrijding van enige termijn geeft klant nimmer een recht op schadevergoeding en dan wel de overeenkomst op deze grond te ontbinden, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van de opdrachtnemer.
Artikel 6 – Verplichtingen klant
6.1 Klant zal de opdrachtnemer alle informatie die de opdrachtnemer naar zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de overeenkomst steeds tijdig, juist en in gewenste vorm ter beschikking stellen, waaronder begrepen maar niet gelimiteerd tot zijn/haar juiste adresgegevens en gegevens inzake zijn/haar rechtsvorm. Het verstrekken van dergelijke informatie behoort ook tot het betrachten van de zorg van een goed opdrachtgever. Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van die informatie. De opdrachtnemer is niet verplicht in het kader van een overeenkomst ter beschikking gestelde stukken aan klant te retourneren;
6.2 Indien klant bij een legitimatie een of meerdere vervalste documenten toont, komt dit voor rekening en risico van de klant zelf. De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor dergelijke misleidende handelingen en eventuele consequenties daarvan met betrekking tot toekomstige (rechts)handelingen.
Artikel 7 – Prijsindexering
7.1 Opdrachtnemer is gerechtigd om zijn tarieven jaarlijks per 1 januari en 1 juli te verhogen conform de consumentenprijsindex (CPI);
7.2 De tarieven worden genoemd in de overeenkomst, de geldende tarievenlijsten en in de onderhavige voorwaarden, die allen onderdeel uitmaken van de overeenkomst;
7.3 Alle prijzen en tarieven genoemd in de overeenkomst zijn exclusief de verschuldigde BTW;
7.4 De opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht de tarieven te wijzigen. De nieuwe tarieven gelden dan ook voor de lopende overeenkomst. De opdrachtnemer zal de nieuwe tarieven één maand voor de ingangsdatum daarvan bekendmaken. Indien de wijziging een verhoging inhoudt van 10% of meer kan klant de overeenkomst tussentijds ontbinden. Het recht op tussentijdse ontbinding vervalt indien klant niet binnen twee weken na bekendmaking van de nieuwe tarieven schriftelijk – en aangetekend – de overeenkomst tussentijds ontbindt. Dit recht vervalt ook, indien de wijziging van de tarieven een gevolg is van een wijziging van de wet- en regelgeving omtrent het in rekening brengen/verhalen van kosten (zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk), en/of indien de markt- c.q. economische omstandigheden om welke reden dan ook wijzigen.
Artikel 8 – Informatieverstrekking door opdrachtgever
8.1 Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschik-baar voor opdrachtnemer;
8.2 Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die opdrachtnemer meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen;
8.3 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
8.4 Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert opdrachtnemer de betreffende bescheiden;
8.5 Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door opdrachtnemer verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 9 – Annulering/ wijziging
9.1 Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan opdrachtnemer op elk gewenst moment, mits schriftelijk en tijdig, te annuleren;
9.2 Indien opdrachtgever een individuele coachafspraak binnen een traject waarbij facturering per gesprek en/ of per maand plaatsvindt, afzegt wordt dit gesprek bij afmelding tot 24 uur voor aanvang 100% in rekening gebracht. Indien langer dan 24 uur van tevoren wordt afgemeld worden geen kosten in rekening gebracht;
9.3 Indien een deelnemer door persoonlijk omstandigheden niet in de gelegenheid is, om aan een training deel te nemen waarop opdrachtgever heeft ingeschreven, is opdrachtgever gerechtigd een andere deelnemer naar zijn keuze aan de training te laten deelnemen, mits de vervangende deelnemer uiterlijk twee weken voor de training wordt aangemeld bij opdrachtnemer. Voor deze vervanging is de deelnemer geen extra kosten verschuldigd;
9.4 Indien onvoorziene omstandigheden, waaronder onvoldoende inschrijvingen, overtekening of ziekte van een trainer/coach alsmede andere gevallen van overmacht aan de zijde van opdrachtnemer daartoe aanleiding geven, is opdrachtnemer gerechtigd de training/ traject/ coaching op te schorten en/of te annuleren zonder dat opdrachtgever aanspraak kan maken op vergoeding van de door opdrachtgever gemaakte kosten. Opdrachtnemer is in geval van overmacht gerechtigd om de inschrijfgelden te restitueren;
9.5 Opdrachtnemer is gerechtigd om de in de bevestiging vermelde data voor trainingen/ trajecten/ coaching om haar moverende redenen te wijzigen en zal wanneer hier sprake van is de deelnemer en/of opdrachtgever zo snel mogelijk, maar ten minste twee weken voor aanvang van de training/ traject/ coaching van de wijziging op de hoogte stellen;
9.6 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan;
9.7 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer stelt opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte;
9.8 Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht opdrachtnemer, opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in;
9.9 Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft opdrachtnemer daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 10 – Uitvoering van de overeenkomst
10.1 Opdrachtnemer voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit;
10.2 Opdrachtnemer heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden;
10.3 De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot;
10.4 Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat opdrachtnemer tijdig kan beginnen aan de opdracht;
10.5 Opdrachtnemer heeft steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 11 – Contractduur opdracht
11.1 De overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit (bijvoorbeeld bij trajecten met vastgestelde data) of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen;
11.2 Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever, opdrachtnemer schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 12 – Betaling
12.1 De facturen van de opdrachtnemer zullen gebaseerd zijn op de met de diensten corresponderende prijzen en tarieven zoals omschreven in de overeenkomst dan wel in de alsdan van toepassing zijnde tarievenlijsten;
12.2 Betalingen, zowel de aanbetaling als de reguliere betalingen, geschieden uitsluitend contant of door middel van bijschrijving op de bankrekening van de opdrachtnemer, tenzij de opdrachtnemer hierover uitdrukkelijk en schriftelijk anders heeft vermeld;
12.3 Betalingen zijn opeisbaar vanaf de dag en tijd waarop de levering is overeengekomen. De binnenkomst door klant op die tijd levert bovendien van rechtswege opeisbaarheid van alle betalingen op;
12.4 De opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om openstaande bedragen te verrekenen met gelden die zij, uit welke hoofde dan ook, voor of namens klant in haar bezit heeft;
12.5 Indien directe betaling, om welke reden dan ook, uitblijft, zal de opdrachtnemer incassokosten moeten maken. Deze kosten komen volledig voor rekening van de klant. Tevens is de opdrachtnemer bevoegd een dergelijke vordering ter incasso uit handen te geven. Ook de kosten die dat met zich meebrengt zullen door de klant moeten worden vergoed. Dit alles onder voorbehoud van de wettelijke mogelijkheden tot vergoeding van schade. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend op grond van de Wet Incassokosten en bedragen minimaal € 40,00;
12.6 Bij te late betaling is de klant, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling is vereist, rente verschuldigd welke wordt berekend vanaf de dag van opeisbaar worden van de betaling. De rente bedraagt 1 % per maand;
De klant komt nimmer een verrekeningsrecht toe van al dan niet onterecht ontvangen bedragen.
12.7 De opdrachtnemer maakt bij het aangaan van de overeenkomst een ruwe schatting van de kosten. De opdrachtnemer spant zich in deze schatting zo goed mogelijk te doen. Deze schatting kan echter afwijken van de daadwerkelijk uit te voeren werkzaamheden. Indien de opdrachtnemer uit hoofde van de overeenkomst dan wel het abonnement zijn verplichtingen dient te verzwaren dan wel uit te breiden met meer dan 20% ten opzichte van het geschatte aantal uren, is er sprake van meerwerk. Het feit dat tussen partijen een vast bedrag was afgesproken doet hieraan niets af;
12.8 Indien de opdrachtnemer meent dat van meerwerk sprake is, zal hij klant daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en hem/haar informeren over de gevolgen daarvan voor de prijs en voor de termijn waarbinnen de diensten van de opdrachtnemer kunnen worden geleverd. Een dergelijke mededeling behoeft niet schriftelijk te geschieden. Klant wordt geacht akkoord te zijn met de uitvoering van het meerwerk en de daaraan verbonden kosten en overige consequenties, tenzij hij/zij onmiddellijk na de bedoelde kennisgeving door de opdrachtnemer daartegen mondeling of schriftelijk bezwaar maakt.
Artikel 13 – Overmacht
13.1 De opdracht voor werkzaamheden wordt het bij voorkeur schriftelijk vastgelegd. De opdrachtnemer geeft vooraf een prijsopgave en een opleveringsdatum. Deze prijsopgave en opleveringsdatum betreffen een indicatie, tenzij de klant en de opdrachtnemer hebben afgesproken dat er sprake is van een vaste prijs of een vaste afleveringsdatum;
13.2 De opdrachtnemer meldt, zodra deze hiervan op de hoogte is, aan de klant dat de werkzaamheden later dreigen te worden afgerond dan de overeengekomen leveringsdatum. De opdrachtnemer deelt ook mede wanneer het werk naar schatting afgerond zal zijn;
13.3 Bij overschrijding van een definitieve leveringsdatum heeft de klant recht op een redelijke schadevergoeding, tenzij er sprake is van overmacht van de opdrachtnemer.
Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt door de opdrachtnemer een gespecificeerde rekening afgegeven.
13.4 Onverminderd diens overige rechten, heeft de opdrachtnemer in geval van overmacht in de zin van artikel XXX het recht om naar eigen keuze, de uitvoering van een overeenkomst op te schorten, dan wel de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zulks door klant dit schriftelijk mede te delen en zonder dat de opdrachtnemer gehouden is tot enige schadevergoeding;
13.5 Indien door plantechnische problemen een afspraak niet door kan gaan, neemt de opdrachtnemer contact op om de afspraak op een ander moment te plannen. Indien het plantechnische probleem is ontstaan door overmacht, is de opdrachtnemer geenszins aansprakelijk voor schade die door een dergelijk probleem is ontstaan;
13.6 Wanneer er sprake is van een annulering wegens een situatie betreffende overmacht, waaronder ziekte, dan dient klant dit zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk vóór 24 uur voordat de afspraak plaatsvindt, telefonisch kenbaar te maken. Indien klant niet aan deze eis heeft voldaan, zal de opdrachtnemer genoodzaakt zijn om de reeds betaalde aanbetaling in rekening te brengen;
Annuleringsvoorwaarden: Kosteloos annuleren tot 24 uur voor de afspraak. Bij annulering binnen 24 uur wordt 50% van het tarief in rekening gebracht. Bij niet opdagen zonder bericht wordt 100% van het tarief in rekening gebracht
13.7 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van de opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van de opdrachtnemer kan worden verlangd, ongeacht of die omstandigheid ten tijde van het sluiten van de overeenkomst te voorzien was. Tot die omstandigheden worden ook gerekend: stakingen en uitsluitingen, blokkade, oproer, stagnatie of andere problemen bij de dienstverlening door de opdrachtnemer of zijn toeleveranciers en/of bij het eigen of door derden verzorgde transport en/of devaluatie, verhoging van invoerrechten en/of accijnzen en/of belastingen en/of maatregelen van enige overheidsinstantie, alsmede het ontbreken van enige van overheidswege te verkrijgen vergunning en ziekte van medewerkers.
Artikel 14 – Overdracht van rechten
14.1 Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek;
14.2 De rechten van het verstrekte trainingsmateriaal zijn voorbehouden aan opdrachtnemer. Zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van opdrachtnemer is deelnemer niet gerechtigd gegevens uit en/of gedeelten en/of uittreksels van het verstrekte trainingsmateriaal te openbaren, te exploiteren of, op welke wijze dan ook, te verveelvoudigen;
14.3 Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt opdrachtnemer alle intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc;
14.4 De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van opdrachtnemer worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.
Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
15.1 De opdrachtnemer kan retentierecht uitoefenen op zaken of goederen welke als onderdeel van de tussen partijen bestaande overeenkomst dienen te worden geleverd. Dit betekent dat de opdrachtnemer dergelijke zaken of goederen in bewaring houdt totdat de klant aan zijn verplichtingen ten aanzien van de in opdracht uitgevoerde of eerdere werkzaamheden of elke andere vorm verplichtingen jegens de opdrachtnemer heeft voldaan;
15.2 De opdrachtnemer kan het retentierecht ook uitoefenen als het geschil over de werkzaamheden aanhangig is gemaakt bij de rechter, tenzij de klant voldoende (vervangende) zekerheid heeft gesteld, bijvoorbeeld door een storting in het depot bij een bevoegde geschillencommissie.
Artikel 16 – Hoofdelijke aansprakelijkheid opdrachtgever
16.1 Als de opdracht wordt verstrekt door meer dan één opdrachtgever, dan zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden en de onderhavige overeenkomst.
Artikel 17- Aansprakelijkheid
17.1 Tenzij in de overeenkomst anders is overeengekomen, dient klant in geval van klachten met betrekking tot een of meerdere door de opdrachtnemer geleverde goederen, verleende diensten en/of het door de opdrachtnemer in rekening gebrachte bedrag, binnen 2 maanden na levering, althans nadat het de constatering welke aanleiding geeft tot de klacht werd gedaan, van de dienst of het goed een gemotiveerde klacht in;
17.2 De in artikel 16.1 bedoelde klachten kunnen nimmer betrekking hebben op de uitvoering van werkzaamheden door ingeschakelde derden;
17.3 Het indienen van een klacht levert nimmer opschorting van de betalingsverplichting(en) van de klant op. Deze bepaling geldt ook indien er meerdere afspraken met de klant zijn gemaakt;
17.4 Indien klant de klacht niet kenbaar heeft gemaakt binnen de in artikel 17.1 genoemde termijn, doet klant afstand van zijn/haar recht om zich in een later stadium nog (in rechte) op de klachten te kunnen beroepen;
17.5 De klacht wordt altijd ingediend bij de opdrachtnemer en nimmer bij een derde. De opdrachtnemer is dus met uitsluiting van andere instanties bevoegd om klachten te beoordelen.
Artikel 18 – Vrijwaring
18.1 Indien de opdrachtnemer na deugdelijke ingebrekestelling herhaaldelijk dan wel in aanmerkelijke mate in gebreke blijft ten aanzien van haar verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst, dan is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt tot vergoeding van de redelijke kosten welke klant (onder overlegging van schriftelijke bewijsstukken) aantoonbaar heeft moeten maken om de overeenkomst zelf of door een derde te laten uitvoeren. Deze aansprakelijkheid van de opdrachtnemer ten aanzien van de overeenkomst is beperkt tot een bedrag gelijk aan het totaal van de door klant aan de opdrachtnemer betaalde bedragen inclusief BTW, met een maximum tot aan het verzekerde bedrag welke de opdrachtnemer van diens verzekeraar krijgt uitgekeerd. Een eventuele actie dient door klant te worden ingesteld binnen één jaar na aanvang van het geschil;
18.2 Elke verdere aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor enige andere dan in het vorige lid genoemde schade, die geleden is door klant, diens personeel of andere personen die betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst, is uitdrukkelijk uitgesloten, waaronder mede begrepen gevolgschade, indirecte schade, gederfde winst, gemiste besparingen, teleurgestelde verwachtingen, bedrijfsschade, schade door schending van rechten van derden, verlies van gegevens, milieuschade en (andere) immateriële schade. De opdrachtnemer is evenmin aansprakelijk voor verkeerde dan wel vertraagde verzending van gegevens, mededelingen en/of leveringen welke zijn te wijten aan het gebruik van het internet of enig ander communicatiemiddel tussen klant en de opdrachtnemer dan wel tussen de opdrachtnemer en derden in verband met de relatie tussen klant en de opdrachtnemer;
18.3 De opdrachtnemer is, zoals reeds in artikel 5 vermeld, nimmer aansprakelijk voor het niet of niet volledig bereiken van het door partijen beoogde resultaat. Bovendien is klant te allen tijde zelf aansprakelijk voor de juistheid van gegeven informatie omtrent (de uitvoering van) een opdracht;
18.4 de opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor door haar ingeschakelde derden voor zover de overeenkomst een prestatieverplichting kent waarbij deze verplichting uitsluitend op de ingeschakelde derde rust;
18.5 Klant vrijwaart de opdrachtnemer ter zake van aanspraken van derden die mochten voortvloeien uit een aan klant toe te rekenen tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, dan wel een aan klant toe te rekenen schending van wet- of regelgeving, daaronder begrepen de Algemene Verordening Gegevensbescherming en/of andere regelgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens;
18.6 De opdrachtnemer kan alle wettelijke en contractuele verweermiddelen, welke zij ter afwering van haar aansprakelijkheid kan inroepen, mede ten behoeve van haar medewerkers en eventueel ingeschakelde derden gebruiken;
18.7 Elk recht op schadevergoeding vervalt indien de klant geen maatregelen, althans te beperkt, heeft genomen om de schade te beperken;
18.8 Kosten die gemaakt worden of zouden kunnen worden door klant, bijvoorbeeld naar aanleiding van beschadiging, vernieling, of met een andere oorzaak, komen voor rekening van de klant en nimmer voor rekening van de opdrachtnemer;
18.9 De genoemde beperkingen van aansprakelijkheid in het onderhavige artikel komen te vervallen indien sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de kant van de opdrachtnemer, waarbij de bewijslast voor het aantonen van de opzet of bewuste roekeloosheid te allen tijde bij de klant ligt.
Artikel 19 – Geheimhouding
19.1 Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door opdrachtnemer aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens;
19.2 Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling;
19.3 Opdrachtgever houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van opdrachtnemer of andere opdrachtgever en/ of deelnemers ontvangt en alle andere informatie betreffende opdrachtnemer of andere opdrachtgever en/ of deelnemers waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie betreft waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere opdrachtnemer of andere opdrachtgever en/ of deelnemers schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen hij de genoemde informatie ook geheimhoudt;
19.4 De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
a) die op het moment dat opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
b) waarvan opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door opdrachtnemer;
c) die opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan opdrachtgever te verstrekken;
d) die door opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
19.5 De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 20 – Duur en beëindiging overeenkomst
20.1 Tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen, wordt een overeenkomst initieel aangegaan voor de periode welke volgens de opdrachtnemer vereist is om tot een degelijk eindresultaat te komen, tenzij één van de partijen drie maanden vóór het verstrijken van enige periode schriftelijk -en aangetekend- heeft opgezegd;
20.2 Indien klant niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting die voor hem/haar uit enige overeenkomst en/of deze voorwaarden mocht voortvloeien, is klant van rechtswege in verzuim en is de opdrachtnemer zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst gerechtigd: (i) de uitvoering van die overeenkomst op te schorten totdat betaling voldoende zeker is gesteld; of (ii) die overeenkomst geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang te ontbinden, zulks zonder dat de opdrachtnemer tot enige schadevergoeding is gehouden;
20.3 Ingeval de opdrachtnemer gedurende de uitvoering van een overeenkomst vaststelt dat continuering van een overeenkomst mogelijkerwijs tot (ernstige) reputatieschade in welke vorm dan ook leidt, is de opdrachtnemer gerechtigd om de overeenkomst door een schriftelijke mededeling en zonder nadere onderbouwing geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te ontbinden. Elke vorm van aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor daaruit voor klant eventuele schade is uitdrukkelijk uitgesloten;
20.4 In geval van (voorlopige) surséance van betaling, faillissement, stillegging of liquidatie van (het de opdrachtnemer van) klant, is de opdrachtnemer gerechtigd om de overeenkomst door een schriftelijke verklaring met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te ontbinden, tenzij klant, diens curator of bewindvoerder zich tegenover de opdrachtnemer op zijn schriftelijk verzoek binnen een redelijke termijn zich bereid verklaart de overeenkomst gestand te doen. In dat laatste geval is de opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat nakoming van de overeenkomst voldoende zeker is gesteld;
20.5 Het bepaalde in de voorgaande drie leden doet geenszins af aan de overige rechten van de opdrachtnemer op grond van de wet en/of de overeenkomst;
20.6 In geval zich een gebeurtenis als bedoeld in lid 2, lid 3 of lid 4 voordoet, zijn alle vorderingen van de opdrachtnemer uit hoofde van de betreffende overeenkomst(en) op klant onmiddellijk en geheel opeisbaar. De opdrachtnemer zal in dat geval niet verplicht zijn de van klant uit hoofde van de betreffende overeenkomst(en) ontvangen betalingen geheel of gedeeltelijk te restitueren;
20.7 De opzegging of ontbinding van de overeenkomst door klant dient schriftelijk -en aangetekend- te geschieden aan de algemeen directeur van de opdrachtnemer. Indien klant tussentijds opzegt, dient klant te allen tijde vergoedingen te betalen. Hieronder vallen vergoedingen als bedoeld in onder meer- en dus niet limitatief – artikel 7:411 BW.
Artikel 21 – Richtlijnen
20.1 De opdrachtnemer zet zich – met een uitdrukkelijke erkenning van enkel een inspanningsverplichting – in om brancherichtlijnen, waar en voor zover deze van toepassing zijn, te volgen in diens werkzaamheden en dit ook te verwachten van door de opdrachtnemer ingehuurde derden.
Slotbepalingen (art. 22- art. 26)
Artikel 22 – Intellectuele eigendom
22.1 Alle rechten van intellectuele eigendom op ter beschikking gestelde (resultaten van) diensten berusten uitsluitend bij de opdrachtnemer diens licentiegevers of diens toeleveranciers. Klant verkrijgt geen rechten van intellectuele eigendom met betrekking tot de (resultaten van) diensten;
22.2 Het is klant niet toegestaan om eventueel op de (resultaten van de) diensten aangebrachte merk- of andere herkenningstekens te wijzigen of te verwijderen, of de (resultaten van de) diensten of enig gedeelte daarvan te wijzigen of na te maken;
22.3 Indien klant naar het oordeel van de opdrachtnemer voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de (resultaten van de) diensten inbreuk maken op een recht van intellectuele eigendom van een derde, dan is de opdrachtnemer gerechtigd, zulks naar eigen keuze: – een zodanig recht te verwerven dat klant het gebruik van de (resultaten van de) diensten kan voortzetten, of – naar het redelijke oordeel van de opdrachtnemer gelijkwaardige (resultaten van de) diensten ter beschikking te stellen, of de (resultaten van de) diensten te wijzigen opdat de inbreuk ongedaan wordt gemaakt, of -de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden onder terugbetaling van de door klant (voor het betreffende deel) betaalde prijs, onder aftrek van een redelijke vergoeding voor het gebruik van de (resultaat van de) diensten tot het moment van ontbinding;
22.4 Klant zal de opdrachtnemer onmiddellijk in kennis stellen van enige aanspraak van een derde ter zake van een inbreuk op intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de (resultaten van de) diensten. In geval van een dergelijk aanspraak is alleen de opdrachtnemer bevoegd daartegen mede namens klant verweer te voeren of tegen die derde rechtsmaatregelen te nemen, dan wel met die derde een minnelijke regeling te treffen. Klant zal zich van al zulke maatregelen onthouden, voor zover dat in redelijkheid van hem/haar kan worden verlangd. In alle gevallen zal klant de opdrachtnemer zijn/haar medewerking verlenen;
22.5 Klant zal de opdrachtnemer voor alle schade (waaronder de (juridische) advieskosten) die de opdrachtnemer lijdt als gevolg van een gestelde inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van een derde vrijwaren, indien de opdrachtnemer die rechten geschonden zou hebben door gebruik te maken van gegevens, geschriften of voorwerpen of anderszins die door klant aan de opdrachtnemer voor de uitvoering van de overeenkomst zijn verstrekt.
Artikel 23 – Geheimhouding
23.1 Klant zal alle informatie en/of gegevens die hij/zij in het kader van de uitvoering van de overeenkomst verkrijgt geheimhouden en niet zonder schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer aan derden bekend maken;
23.2 In geval van overtreding van het voorgaande lid verbeurt klant een onmiddellijk opeisbare boete van €15.000,- per gebeurtenis, welke boete de eventuele schadevergoedingsverplichting van klant niet beïnvloedt. Het staat de opdrachtnemer vrij om naast de boete nakoming van de overeenkomst te vorderen. De opdrachtnemer kan bovendien te allen tijde gebruik maken van wettelijke mogelijkheden tot het vorderen van schadevergoeding of enig ander nadeel.
Artikel 24 – Persoonsgegevens
24.1 De opdrachtnemer is verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Artikel 25 – Nietigheidsclausule
25.1 Indien een of meer bepaling(en) in deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk in strijd mocht zijn of komen met een bepaling van dwingend recht, zal deze bepaling komen te vervallen en zal deze worden vervangen door een door de opdrachtnemer vast te stellen nieuwe rechtens toelaatbare vergelijkbare bepaling.
Artikel 26 – Toepasselijk recht
26.1 Op deze voorwaarden, alsmede op de overeenkomsten of enig ander geschil dat voortvloeit uit of is verbonden aan de uitvoering van de overeenkomst, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing;
26.2 Door acceptatie van de toepasselijkheid van deze voorwaarden stemt klant ermee in dat de opdrachtnemer zich het recht voorbehoudt geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met deze overeenkomst voor te leggen aan de bevoegde rechter.
